2011
01.03

Säsongs sammanfattning

Då var det dax att sammanfatta säsongen 2010. En säsong som började med att vi inte ens kom till start (pga sjukdom) och slutade med ett kanon resultat. Där emellan har det mesta gått sönder, lossnat eller strulat på ett sätt man inte trodde var möjligt.

Men om vi tar allt från början så startade vi säsongen med att ta oss upp till Stugun utanför Östersund i slutet av januari men det slutade med en natt på hotell i Östersund och en sjuk Markus. Bara att vända hemåt och ta nya tag.

http://www.markushallbo.se/?page_id=1009

Nästa tävling var Svenska Rallyt som genomfördes den 11-13 februari. Väl förberedda efter åtskilliga tester så for teamet till Karlstad. Tävlingen började med en ”superspecial” på travbanan i Karlstad på torsdagen och fortsatte sedan på fredagen med riktiga sträckor i Värmlandsskogarna. Efter en problemfri dag så låg man 10:a totalt i SM, 8:a i klassen och 3:a i Mitsubishi-Cupen med bra häng på dom i täten.

Lördagen började sedan med den klassiska ”Vargåsen” där det blev fel på styrboxen till mellandiffen och ett tapp på 15 minuter. Givetvis var alla chanser till någon bra placering borta med Markus och Gugge fortsatte tävlingen och hamnade på en 52:a plats totalt i SM, 19:e i klassen och 9:a i Mitsubishi-Cupen.

Ingen bra början på säsongen med andra ord.

http://www.markushallbo.se/?page_id=1068

Nästa tävling var i Sandviken som körde Vinterpokalen. SM och Mitsubishi Ralliart Evolution Challange stod på programmet och efter att ha installerat oss i Göranson Arena  för service inomhus (!) så var allt  klappat och klart för en spännande tävling.

Och spännande blev den, allt som kunde hända hände. Kanonkörning av Markus och Gugge, sekundstrider, fel tid vid målet och ett tak som höll på att rasa in när vi stod mitt på isen med en trasig växellåda. Mer om detta finns att läsa på hemsidan.

Resultatmässigt blev även det en höjdare och en 6:e plats totalt i SM, 4:a i klassen och en 2:a plats i Mitsubishi-Cupen gjorde att det såg lite ljusare ut inför sommarsäsongen.

http://www.markushallbo.se/tavlingsreportage/vinterpokalen-2010-uppdaterad/

Barmarkssäsongen inleddes med en 65 mila resa ner till Kristianstad och Kong Cristian Race . Inget SM men tredje deltävlingen i Mitsubishi-Cupen. Tävlingen finns inte så mycket att orda om mer än att bilen fungerade som den skulle men åkningen och framför allt noterna fungerade mindre bra. 8:a totalt, 8:a i klassen och 6:a i Mitsubishi-Cupen är i alla fall godkänt.

http://www.markushallbo.se/tavlingsreportage/kong-christian-race-100424/

Nästa tävling var South Swedish Rally med start och mål i Ljungby. SM och Mitsubishi-Cupen som vanligt och efter ett par ”publiksträckor” på torsdagen så började den riktiga tävlingen på fredag eftermiddag. Skaplig fart på dom tre första sträckorna var det,  men på ss6 som var direkt efter servicen så lossnar hela bakdiffen efter en start på asfalt. Bara att koppla på trailer och hämta dom ute på sträckan. Inget resultat denna gång, men så är det med rally ibland.

http://www.markushallbo.se/tavlingsreportage/south-swedish-rally-2010/

Eftersom det var ett långt uppehåll till nästa SM tävling så beslutade vi oss för att åka lite ”småtävlingar” dels för att hålla ångan uppe och för att få testa bilen. Vi började med att åka ”Midnattsspecialen” i Skepptuna i slutet av maj där det mesta fungerade och vi var riktigt nöjda efteråt. 5:e plats totalt och 2:a i klassen är bra.

http://www.markushallbo.se/tavlingsreportage/midnattspecialen-2010/

”Siljasvängen” stod sedan på tur och det var en tävling som ingick i Hälsingeserien och där man fick skriva egna noter, vilket var bra träning inför kommande SM tävlingar. Totalledning tills det återstod ca. 1 km på sista sträckan. En turboslang fick för sig att hoppa loss och så var den dagen förstörd resultatmässigt i alla fall. Som test gav det en hel del och det var ju därför vi var där.

http://www.markushallbo.se/tavlingsreportage/siljasvangen-2010/

Vi åkte sedan ner till Arlanda för ett sponsorjippo/sprinttävling arrangerat av Mitsubishi men där kom vi inte till serviceplatsen innan växellådan sade stopp. Det visade sig att det vara samma fel som i Sandviken.

http://www.markushallbo.se/tavlingsreportage/klassikersprinten-2010/

Slutet av juli så var det dax att åka ner till Herrljunga och njuta av familjen Abris gästvänlighet och även att åka Kullingstrofén. Tävlingen användes mest som en test och som vanligt åkte vi med SM däck för att vara förberedda när det blir SM lite senare i höst. Tävlingen gick i alla fall bra med en 6:e plats totalt och 5:a i klassen.

http://www.markushallbo.se/tavlingsreportage/kullingstrofen-2010/

Nästa anhalt var Kvarnturen i Motala. Det var sista tävlingen i Supercupen  och startfältet var stort och med många duktiga på plats. Högsommarvärme hade slagit till i Motala den här helgen och bilen gick inte allt i den 27 gradiga värmen. Dåligt mackbränsle är en trolig orsak och nu skall bilen mappas om för riktigt bränsle när vi kommer hem.

http://www.markushallbo.se/tavlingsreportage/kvarnturen-2010/

Så var det äntligen dax för dom två avslutande tävlingarna i SM och Mitsubishi-Cupen. Först ut var ”VästRallyt” arrangerat av SMK Trollhättan. Ett bra arrangemang med bra vägar. Fyra ss på fredagen som gick bra och framför allt gick bilen bra efter mappning och byte av bränsle. Lördagen började också bra men sen gick det trögare och trögare. Ingen riktig förklaring till varför men en misstanke var att inte allt stod rätt till med bilen. Resultatmässigt blev det följande: 8:a totalt, 6:a i klassen och 3:a i Mitsubishi-Cupen var helt klart godkänt .

http://www.markushallbo.se/tavlingsreportage/vastrallyt-2010/

Efter Trollhättan så testade vi bilen på hemmaplan och upptäckte att den gick verkligen inte bra. Vi bytte allt som kunde tänkas vara fel och till slut hittade vi en bränsleslang som var ihopklämd. När detta var åtgärdat så gjorde vi en sista test söndag kväll före SM avslutningen och motorn fungerade perfekt men då rasar i stället slutväxeln. Vi kanske skulle då ha funderat på att ge upp, men inte då utan ur med lådan, beställa ny slutväxel från Sellholm som fick flyga hit en från Holland och  ihop lådan på rekordtid. Onsdag natt var i alla fall bilen klar igen och på fredag morgon åkte vi ner till Katrineholm för att delta i KMK-Trofén. SM och Mitsubishi-Cup stod på dagordningen och vilken tävling det blev! En bil som gick och fungerade som aldrig förr, vägar som var underbara, Markus och Gugge med egenskrivna noter i högform, resultat som var hur bra som helst och en avslutningsfest med prisutdelning som var bara hur kanon. Att sedan jag fick en kram av Ramona för att jag hjälp henne med diffboxen gjorde inte helgen sämre.

En otroligt bra avslutning på en ibland jobbig men lärorik säsong. Resultatet från Katrineholm blev följande: 6:a totalt, 4:a i klassen och 3:a i Mitsubishi-Cupen gjorde att vi lyckades knipa en 3:e plats totalt i Mitsubishi-Cupen och en 5:e plats i SM. Det är bra på riktigt de om man tänker på allt som krånglat. Nu är det bara att ta nya tag inför nästa säsong och hoppas att allt vill ramla på plats.

http://www.markushallbo.se/tavlingsreportage/kmk-trofen-2010/

Till sist vill Markus Hällbo Motorsport tacka alla som på något sätt hjälpt oss under säsongen.

No Comment.

Add Your Comment